eerste dag in Moldavie - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu eerste dag in Moldavie - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu

eerste dag in Moldavie

Door: Berta

Blijf op de hoogte en volg Moldavie Team

25 Juni 2014 | Moldavië, Nisporeni

Dinsdag 24-6-3014

5.30u gaat de wekker, maar natuurlijk zijn we eerder wakker. Vandaag gaan we naar Moldavie. Toch een beetje spannend of alles volgens plan verloopt.
Wij gaan met de auto; zo’n 40km voor Dusseldorf begint “das stockende verkehr”. Het geeft een kwartiertje vertraging, niet slecht. We vinden de parkeerplaats en worden meteen weggebracht. Prima service. Dat denk ik vaker vandaag. Iedereen in de reisbranche heeft er zin in vandaag.
Na een vlotte vlucht naar Wenen ontmoetten we Mary, Erika en Els. Die zijn een vlucht eerder vertrokken en dat kun je wel een beetje zien. Het vliegtuig naar Moldavie wordt nog even extra nagekeken; meer kans dat onze koffers ook meekomen. We komen veilig, met al onze bagage aan in Chisenau. Petru, onze gastheer staat ons op te wachten met Gergio en Timor. Nog een uur autorijden naar Nisporine. Tijdens de autorit oefenen we roemeens. Timor is een prima leraar, die steeds weer bereid is de gebarentaal om te zetten in roemeens en Gergio, die veel rustiger is, blijkt best wat engels te kennen. Dat heeft hij ooit geleerd van Mary.
Onderweg merk ik dat ik alles vergelijk met Jemen. Het regent een beetje en daardoor voelt het lekker klef. De fel blauwe kleur van de deuren, een straathond. Ik vind het hier mooi schoon en groen.
Reizen per auto geeft me een vrij gevoel; als ik per vliegtuig reis moet ik me een beetje overgeven. Dat lukt me altijd prima en dan voel ik me superrijk en verwend dat wij de mogelijk hebben om te reizen. Ons wereld- en mensbeeld kunnen vergroten door in andere culturen te kijken. Deze reis is heel speciaal omdat Mary de contacten heeft met mensen in Nisporine en Vulcanesti. Nisporine is een Moldavisch dorp en Vulcanesti is een Roma dorp.
In Nisporine is een appartement waar we gebruik van maken tijdens ons verblijf hier.
Petru komt ons snel weer halen voor een maaltijd bij hem thuis. We maken kennis met zijn vrouw Olesea en hun kinderen Marious, 5 jaar en Ada, 10 jaar. Olesea is echt een spreuken 31 vrouw. Zodra je de poort binnen stapt zie dat hier iemand woont met groene vingers, achter het huis een prachtige groente tuin, mooie druivenstruiken etc. Ze heeft een heerlijk maal gekookt, we krijgen zelfgemaakt sap, tijdens de maaltijd vertaalt ze engels-roemeens en is daarbij heel relaxed.
Na het eten spreken we de vragen door die er nog zijn en we realiseren ons dat mensen hier bij de dag leven. Mary navigeert rustig maar zeker door de vragen; ik heb niet de indruk dat er veel antwoorden komen, maar het gevoel groeit dat deze mensen creatief zijn en kunnen improviseren. Voor ons de kunst om in hun flow mee te gaan.
We zijn dankbaar dat we veilig zijn aangekomen en beseffen dat we gaan zien wat van alle plannen uit gaat komen.
Wilt u met ons danken voor een veilige reis en hartelijke ontvangst.
Uw gebed vragen we voor de vertalers, dat zij de boodschap vanuit hun hart kunnen overbrengen. Petru en Olesea voor energie als zij op alle fronten betrokken zijn. Bescherming en gezondheid voor iedereen, de kinderen van P en O in het bijzonder.
Berta

• 25 Juni 2014 - 12:04

Moldavie Team Baptistengemeente Arnhem Centrum En Ontmoeting:

Gaaf om te lezen Berta, een goed begin!

• 25 Juni 2014 - 12:04

Moldavie Team Baptistengemeente Arnhem Centrum En Ontmoeting:

Dat was van Gisela

• 25 Juni 2014 - 14:34

Marleen:

Hallo Berta,

wil je de groeten doen aan Olesea?
    Wij hebben nog geen contact gehad. Maar ik heb Davar geschreven en misschien gebruikt ze het wel, of gaat ze het gebruiken...

Marleen

• 25 Juni 2014 - 15:32

Maaike:

Mooi dat jullie goed zijn aangekomen:)

Mama ik hoop dat je een fijne reis hebt gehad! Papa, Anna en ik hebben gisteren thuis lekker gekookt met zn drietjes en dat was gezellig.
    Kheb nog een leuke foto van papa, maar die stuur ik via de mail naar je toe!

Geniet ervan daar en hou ons op de hoogte! :D

Kusje van Chevejo

Liefs,

Maaike

• 26 Juni 2014 - 10:45

Trijnie Van Dijken:

Hallo Berta en anderen, fijn dat jullie goed zijn aangekomen en heel mooi om die aankomst door jouw ogen te beleven. Veel zegen voor morgen!

Trijnie

• 26 Juni 2014 - 14:15

Wiejan:

Ha die Els, jullie zijn er al, wat gaaf!!! Leuk om te lezen hoe het daar op jullie eerste dag was. Hoop dat je een goeie reis hebt gehad. Heel veel plezier daar, geniet ervan, liefs Wiejan ps zal voor je bidden.

• 26 Juni 2014 - 18:42

Dirk-Bart :

Goed te lezen dat jullie goed aangekomen zijn. Estera heeft haar koffer gepakt en is er ook klaar voor.. Eerst nog vanavond de diploma uitreiking...

• 26 Juni 2014 - 21:10

Aantje Bor:

Dag allemaal,
    fijn om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn. Gezegende tijd daar! Larevedere.
    lieve groet, Aantje