BLOG 30 JUNI op 1 juli - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu BLOG 30 JUNI op 1 juli - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu

BLOG 30 JUNI op 1 juli

Door: Berta

Blijf op de hoogte en volg Moldavie Team

01 Juli 2014 | Moldavië, Nisporeni

“Want de Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan”.

Vanmiddag bezoeken we het dorp Ursari. Een Romadorp ongeveer 45 min. van Vulcanesti. Een groot gedeelte van de weg is onverhard. We passeren nog een dorp; onderweg vraagt Petru regelmatig de weg en ineens is daar een winkeltje aan de weg waar een glunderende vrouw voor staat. De tante van Aron, een blinde man uit Vulcanesti die met ons mee is gekomen. Ze zijn blij elkaar weer te zien.
Usari is op één straat van ongeveer 500 m. Alle huizen zijn a... tot 2 m hoog. Vanochtend hebben we gebeden dat we sleutelfiguren mochten ontmoeten. Als we het dorp uitstappen komen we meteen wat mensen naar de straat. Olesea en Petru, Aron en Vanya gaan op zoek naar andere familieleden van Aron. Hans, Estera en ik besluiten door het dorp te wandelen. Her en der groeten we mensen of maken een babbeltje. Wat ben ik blij met Estera, die zo gevoelig is voor wat “kan” in deze cultuur.
Aan het eind van het dorp worden we uitgenodigd om wat te drinken door een jonge vrouw. Als we in de tuin komen, komen er nog twee middelbare vrouwen uit het huis. Zij groeten bijzonder hartelijk. Estera vertaalt het met “de vrede van God”. En wij antwoorden: “Domnul ce te bien contetieze” (God zegent je). Dit hebben we in de bus op initiatief van Gisela geoefend. We krijgen koffie en vragen wat door. Uit het gesprek dat Mary voerde hadden we al begrepen dat er hier een gemeente van de 7e dag Adventisten is ontstaan en dat nu een gebouwd wordt. Mevrouw wijdde nog uit over de sabbat. Ik geef haar een kaart met de tekst uit 1 Joh. 3:1 die we deze week gebruiken. Er verschijnt een brede grijns op haar gezicht. Si, si. Ook de andere dame knikt bevestigend. “Zie hoe groot is de liefde die de Vader aan ons gegeven heeft: dat wij kinderen van God worden genoemd”. We hebben precies 3 kaarten bij ons. Hierna kunnen we haar vragen hoe lang ze Christen is, met hoeveel ze bij elkaar komen, hun partners, de zieke buurvrouw. Estera vertelt over het kinder- en meisjesprogramma in Vulcanesti. Nu moeten we toch echt terug. Verkwikt door de lekkerste espresso van deze week en bijzonder contact van hart tot hart.
's Avonds is het oudere meisjesprogramma; oudere meisjes zijn ook vaak jongere moeders. Opnieuw veel belangstelling. Prachtig te zien dat sommige jonge vrouwen de informatie opzuigen.
We willen u vragen te bidden voor deze jonge vrouwen: hun is gevraagd te helpen met het meisjeskamp. Dankbaar kijken we terug op deze volle dag.

Gebed en dank:
- dank voor de vele jonge vrouwen en meisjes die hongeren naar verhalen van God: het waren bijzonder fijne samenkomsten met hen.
- bid mee voor het meisjes en jongens programma dat nu loopt
- wijsheid en fijngevoeligheid voor Petru bij het organiseren voor de dakreparatie
- bezoekwerk in het dorp: dank voor Estera die helpt om hele verhalen voor ons te vertalen
- de Christenen in het dorp
- voor de vaak schrijnende situatie van Aroma die als Christen (eerlijk) willen leven
- voor het team: om alle indrukken te verwerken

• 02 Juli 2014 - 20:31

Wim Seinen:

Wat intens gaaf dat jullie zulke mooie reacties terug krijgen.....