28 juni - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu 28 juni - Reisverslag uit Nisporeni, Moldavië van Moldavie Team baptistengemeente Arnhem centrum en ontmoeting - WaarBenJij.nu

28 juni

Door: gisela

Blijf op de hoogte en volg Moldavie Team

28 Juni 2014 | Moldavië, Nisporeni

29 juli 2014

Gisteren zijn Estera en ik goed aangekomen en hebben een ontspannen dag achter de rug in en rondom het appartement in Nisporeni met het team. De voorbereidingen zijn in gang voor het meidenprogramma van vanavond. Graag gebed voor gezondheid!

Estera en ik hebben onze eerste nacht achter de rug in Moldavie, Vulcanesti
De reis gisteren ging heel voorspoedig, zelfs de overstap van maar 40 minuten in Wenen. Aangekomen in Chisinao vroeg ik me af hoe we Petru zouden herkennen tussen alle mannen, maar hij kwam op ons af. Opvallend vriendelijke ogen en hij was erg blij dat Estera Roemeens spreekt. Zij heeft de eerste elf jaar van haar leven in Roemenie gewoond, maar was niet zeker hoe het Roemeens spreken zou gaan. Vloeiend dus. We zaten ruim een uur in de auto en Petru vertelde o.a. over hun taak als gemeenteleider in Vulcanesti. De kerk bestaat uit zo’n 60 leden; Roma’s. Het is niet makkelijk om samen met hen te bouwen aan de gemeente omdat ze niet gewend zijn zich te committeren aan afspraken en ineens een periode weg kunnen zijn om te ergens te werken. Het meeste rust op de schouders van Petru en zijn vrouw Olesea, terwijl er geen inkomsten tegenover staan. Petru geeft enkele lessen op een bijbelschool om wat bij te verdienen, maar God voorziet. Het gezin met twee kinderen woont in bij zijn oma, die hem ook heeft grootgebracht.
Zo reden we naar Vulcanesti en daar ontmoetten we Erika, Els en Olesea in het kerkje. Het kinderprogramma zat er net op. Dat was grotendeels al in Nederland voorbereid. Die dag was het verhaal verteld en uitgebeeld van de man die zijn huis op de rots bouwde. In de vensterbanken stonden prachtige bouwwerkjes, kleine huisjes gemaakt van gekleurd zanddeeg op stenen.
We maakten posters met een uitnodiging voor de bijeenkomst volgende dag. Toen gingen we naar ons appartement. Ik was positief verrast: heel gezellig en ruim. Het enige minpuntje is de zwavelgeur (lees: verrotte eieren) van het water. We beelden ons in dat het duur en heilzaam kuurwater is...
De eerste nacht best oke geslapen, tussen de concerten van hondengehuil en hanengekraai door.
Met het hele team zijn we vanmorgen bij elkaar geweest en hebben samen gebeden voor de kinderen. Het was Berta opgevallen dat er behoorlijk verschil zit tussen de kinderen qua schrijven en tekenen en dat ze daarom uitgelachen worden, pijnlijk om te zien.
Vanavond begint het meidenprogramma 16+. Ik ben heel benieuwd, voor mij de eerste keer in contact met de Roma’s.
Het zou fijn zijn als jullie willen bidden voor gezondheid: Mary en Berta zijn herstellende van een lichte voedselvergiftiging en Els heeft zware hoofdpijn.
Gisela

• 28 Juni 2014 - 18:23

Gerdien:

Beste Moldaviegangers, leuk om te lezen hoe jullie het maken.
    dat het tot zegen mag zijn.
    groetjes van Gerdien.

• 28 Juni 2014 - 19:43

Henk Baaij:

Hallo Moldavië gangers,

Dit weekend neem ik de website taken van Trijnie over en heb net het laatste nieuws van jullie op de site gezet en gelezen natuurlijk. Zo te lezen gaat het op een paar dingen na best goed. Hopelijk dat Mary en Berta snel weer opknappen en dat Els snel van haar hoofdpijn af is. Jullie gebedsvragen zullen de gemeente wel bereiken en ik wens jullie voor de komende dagen heel veel sterkte en Gods zegen toe in alles wat er op het programma staat en dat is heel wat. Wij hebben morgen de jeugddienst en dat zal zeker weer erg mooi worden.

Een hartelijke groet,

Henk baaij.

• 28 Juni 2014 - 20:57

Jan-Martin:

Dank voor jullie impressie in geuren en kleuren, blijheid & lijden, dromen en werkelijkheid. Mijn gebed is voor jullie elk en voor jullie samen.
    Vanmiddag was ik bij een inspirerende middag met o.a. Stefan Paas en Matthijs Vlaardingerbroek. Over het onder woorden brengen van de droom die je hebt voor wat je aan het doen bent, het uitleven van de belofte die je doet door daar te zijn (een belofte van trouw, liefde, geduld, geloof etc.) en het aansluiten bij de belevingswereld van de ander. Dat laatste is vaak het loslaten van je eigen kaders en het in een ander 'jasje hijsen' van dezelfde boodschap van het evangelie.

Wees gezegend, weet je gezegend, en geef dàt door.

Jan-Martin

• 28 Juni 2014 - 20:58

Jan-Martin:

Enneh...even speciaal voor Els: slaap lekker straks!

xxx Jan-Martin

(de welterustenwens geldt ook voor de anderen hoor, de rest is persoonlijk..)

• 29 Juni 2014 - 08:46

De Houwies:

fijn om jullie activiteiten te lezen... Kom graag om een hoekje kijken... Ons gebed is dat jullei tot zegen mogen zijn voor de mensen daar. Gezondheid voor de zieken en bescherming voor het team toegebeden.

• 29 Juni 2014 - 11:43

Moldavie Team Baptistengemeente Arnhem Centrum En Ontmoeting:

Bedankt voor jullie meeleven! Veel plezier met verder lezen van het blog.

• 29 Juni 2014 - 16:45

Nico:

Misschien een handige tip... in landen waar geen schoon drinkwater is, drink minimaal 1 flesje (30cl) cola per dag... als je dan dingen eet die zijn gewassen in het vieze water, worden die gedood door de cola. Wordt ook vaak aanbevolen voor 3e wereld landen. En geen salades eten (omdat dat meestal met water uit de kraan wordt gewassen). Veel beterschap!